Grote financiële problemen stapelen zich in hoog tempo op voor een man die na zijn scheiding dakloos is geraakt en gezondheidsproblemen heeft. Hij ontvangt hulp, onder andere vanuit het Stella-team van de Belastingdienst. Ondanks het maatwerk dat deze Stella-medewerker levert, raken de oplossingen steeds verder uit zicht. De medewerker realiseert zich dat breder moet worden gekeken dan alleen Belastingen/Toeslagen en vraagt daarom het Maatwerkloket van PMM om samenwerking.
Meneer heeft op vrijwel alle leefgebieden grote problemen. Hij heeft hoge schulden en betalingsproblemen bij de Belastingdienst, partijen zoals hypotheekverstrekkers en zijn ex. Hij wordt niet toegelaten tot gemeentelijke schuldhulpverlening en mede daardoor is de verhouding met de gemeente verstoord. Intussen is hij thuisloos en kampt hij met verschillende gezondheidsklachten.
Netwerk inschakelen en partijen verbinden
Het Stella-team van de Belastingdienst helpt mensen in complexe en urgente schuldsituaties die er via de reguliere weg niet uitkomen. Een medewerker duikt dan in de zaak en probeert maatwerk te leveren om de problemen op te lossen en erger te voorkomen. Bij deze man doet de Stella-medewerker er alles aan om zijn belastingzaken op orde te krijgen. De medewerker loopt alleen steeds meer vast, onder meer omdat het delen van informatie met andere organisaties vanwege de privacyregels niet mogelijk is.
De Stella-team medewerker en de regievoerder van PMM bespreken de casus uitvoerig. Vanuit de brede blik van PMM schat de regievoerder in dat inderdaad extra inzet nodig is: meer begeleiding om de situatie te stabiliseren, maar ook een goede analyse. PMM schakelt hiervoor haar netwerk in en legt verbinding met de sociaal raadslieden in de woonplaats van de man. Met hen spreekt de regievoerder af dat meneer contact kan opnemen, om samen naar mogelijkheden en oplossingen te kijken, ook richting de gemeente. Omdat de man hierdoor direct verbonden wordt aan de sociaal raadslieden, staan ook privacyregels niet meer in de weg.
